Øving 5, oppgave 2

http://www.kryptonitelock.com/Pages/Home.aspx

Kryptonite er spesialist på fysisk sikring av mindre transportmidler, f.eks sykler, motorsykler, moped og snøscooter.

I 2004 var et av produktene som virksomheten hadde i produktporteføljen sin i søkelyset for sterk kritikk. Problemet var at en kunde hadde publisert en videosnutt på YouTube som omhandlet sikkerheten til låsen. Det var faktisk muligheter for å pirke låsen med den butte enden på vanlig kulepenn.

Virksomheten fanget ikke opp problemet, evt ønsket ikke å uttale seg om problemet i frykt om at saken skulle få mer oppmerksomhet, new york times fanget opp det hele og fortsatte problemene for virksomheten Kryptonite.

Eksempler på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=H9HecLl0yAc

http://www.youtube.com/watch?v=o-LWGJzglho

http://www.youtube.com/watch?v=PCxHD9_uEf8

Selv konkurrerende produsenter har fått mye kritikk etter første youtube videon ble publisert.

Link til New York Times artikkel:

http://www.nytimes.com/2004/09/17/nyregion/17lock.html?pagewanted=2&_r=0

Virksomheten måtte ut med flere millioner i tilbakekalling av produkter, og tapte mye ettersalg pga tapt omdømme.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s