Hva er en strategi for ett sosialt media?

Før jeg begir meg ut på “Social Media Strategy”, vil jeg gjerne prøve å definere hva et sosialt media er. I følge et referat på Wikipedia er ett Sosialt Media basert på en ideologisk og teknisk utnyttelse av Web 2.0, som tillater bruker generert innhold. Det viktigste med et Sosialt Media er derimot ikke teknologien det er bygget på, men at brukerne kan relatere seg mot et miljø bestående av likesinnede, samt at ved deltagelse i et slikt miljø vil man få både en mestringsfølelse og en tilhørighet. Dette gjør at leserne, og ikke minst bidragsytere kommer tilbake for å oppdatere seg på hva som har skjedd i dette avgrensede miljøet(som er veldig stort!).

Ofte baserer sosiale medier seg på eksklusivitet, ved at man må enten registrere seg eller få en invitasjon, og tilbyr kontinuerlige oppdateringer f.eks. på RSS feeds. Ofte får man interaktive meldinger om at kommentarene eller innleggene våre er besvart. Dette øker sannsynligheten for at dette miljøet beholder på det engasjerte publikumet.

Dette har utviklet seg så bra at man kan involvere seg på flere medier samtidig, samt at mediet tilbyr ulike sorteringsalgoritmer slik at den nyeste og viktigste informasjonen basert på din profil er alltid er lett tilgjengelig. Jeg husker tilbake til tider hvor blant annet IRQ baserte programmer skapte et slikt miljø, men det var veldig vanskelig å oppdatere seg på hva som skjedde på de ulike gruppene, og man måtte være tilkoblet for å ta en del i de ulike hendelsene. IRQ og debattforum har lenge eksistert, men har alltid vært uoversiktlig blant annet på grunn at man må bla seg igjennom flere vinduer. Det var tidligere vanlig å være anonymisert, mens nå er det sjeldent at man skjuler seg bak rare kallenavn. Facebook og Twitter har gjort det er mer sosialt akseptert å være deltager på nettet, og man kan stå frem med god samvittighet med navn, medfølgende bilder og profildata. Dette gir bedrifter en enorm fordel; det er  nå mulig å systematisere informasjonen om sin kundebase ettersom alle personer som deltar i et miljø har som oftest ett sett med “metadata”. “Metadata” kan være alt fra; Er kundegruppen i fast jobb? Har disse et stort nettverk? Hvilke interesser har kundegruppen? Hvilke aldersgrupper henvender seg til våre produkter? Denne informasjonen er særdeles viktig for bedrifter, og var tidligere umulig å skaffe så effektivt! Det var mer viktig å få et beløp av kunden i form av ett enkelt salg, enn å kontinuerlig utvikle en relasjon med markedet.

Sosialt Media dreier seg derimot om å kunne nå et stort marked for bedrifter, samt å ha muligheten til å forlenge og pleie et helt marked istedenfor å pleie kundeforhold enkeltvis. Derfor blir flere og flere bedrifter nå aktiv på Sosiale Medier(effektivisering av markedsføring), og for disse bedriftene er det særdeles viktig å utarbeide en strategi før anvendelse av Sosialt Media.

Hva omfatter så en strategi for et Sosialt Media? Dette kan lukes ut til følgende; hvordan skape en relasjon til min kundegruppe? For å kunne relatere seg til et marked, må man ha et forum, og et verktøy for å spre ett budskap, ett Sosialt Media kan tilby dette. Strategien omhandler ett sett med mål, tiltak for å kunne nå de fastsatte målene, samt evaluering av tiltakene som er iverksatt.

Et Sosialt Media gir ikke kun et forum for å nå kundegrupper, men er også et verktøy for å få viktig informasjon fra kundene. Det gir en mulighet for å samle og systematisere informasjon fra kunder, slik at bedriftene kan utvikle seg videre og nå nye markeder, samt behold sin trygge kundebase. Det geniale med ett sosialt nettverk er potensialet for å kunne benytte markedet til å spre budskapet videre. Sosiale Medier er den perfekte form for “jungel-telegrafi”.

Ved bruk av et Sosialt Media vil bedriften øke sin tilstedeværelse i markedet eksponentielt med antall følgere. En gitt følger har alltids ett nettverk med på “kjøpet”, slik at 1000 blir fort til 100.000, som igjen kan bli til millioner av følgere, og det bare på få måneder! Her er derfor fallgruven stor. En god strategi kan være en “game changer”, mens en dårlig planlagt gjennomføring kan bety total kollaps av troverdigheten i markedet.

Man må utvikle en solid strategi, som kontinuerlig evalueres for både å kunne beholde eksisterende markeder, samt å nå nye følgere(ved hjelp av gratis markedsføring f.eks ved at følgere sprer budskapet videre på sine blogger, facebook vegger eller twitter konti).

En rask oversikt av ett Sosialt Media:

– Sosial Medier kan øke markedets informasjonsgrunnlag for bedriften og produktet, man kan få viktige anbefalinger av produkter fra kunden, som igjen gir troverdighet ovenfor bedriften og produktene i markedet.

– Sosiale medier er et verktøy for å beholde et godt forhold til markedet, og få markedet til å utvide seg selv uten diktering i form av dyr annonsering eller reklame.

– Ved bruk av Sosiale Medier får man verdifull forskning i form av interaktive dialoger med markedet, viktig informasjon som kan brukes til å forbedre produktet eller nå nye markeder.

– Ved bruk av Sosiale Medier kan man få markedet til å engasjere seg til å spre informasjon om bedriften og ta en del av utviklingen av tjenestene.

– Ved bruk av Sosiale Medier er man alltid tilgjengelig, og informasjonen forsvinner ikke og kan alltids hentes frem igjen. Bedriftene har selv kontroll på tilgjengeligheten og presentasjonen.

Strategien

1. Definer et marked, og et publikum

2. Definer mål, eks;

– Nå nye kundegrupper, og utvid tilgjengeligheten av informasjonen vedrørende bedriften og produktene.

– Opprett ett interaktivt miljø hvor kundene selv gir tilbakemeldinger på produktene, og skaper ett godt bilde av bedriften og produktene(i form av anbefalinger eller brukeranmeldelser).

– Opprett ett engasjert marked som selv gir tilbakemeldinger på hvordan bedriften skal utvikle seg videre.

3. Definer tiltak for å kunne nå målene, eks;

– Lytt på kundene, og gi uttrykk for at kundene blir hørt slik at man øker troverdigheten og på den måten sprer budskapet til nye markeder.

– Synlighet på markedets positive eller negative tilbakemeldinger samt tiltakene som gjøres for å opprettholde eller forbedre bedriften.

– Engasjer kundene i form av konkurranser og premier, samt fremhev tilbakemeldinger som gir god input til å utvikle bedriften.

4. Definer en organisasjon som skal administrere det Sosiale Mediet

– Hvem leder organisasjonen?

– Definer hvor mye ressurser som skal til for å håndtere forumet

5. Opprett et budsjett

6. Opprett en strategi for å gi informasjon om hvor langt unna man er målene

– Ukentlige rapporter på antall brukere, og eventuelt om salget/antall henvendelser øker.

3 thoughts on “Hva er en strategi for ett sosialt media?

  1. Hei, interessant lesning ang strategi i sosiale medier. Det er viktig for bedrifter å ikke være “naive” og tro at det er et venstrehåndsarbeid å være tilstede på sosiale medier – det er noe de bør ta seriøst, ellers kan det skade mer enn det gavner.
    mvh
    Inger-Lise

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s